Manfaat Bersauna

by - 1:49:00 PM

Ada satu alasan yang sah mengapa manusia telah menggunakan mandian peluh untuk tujuan kebersihan dan kesihatan sejak Zaman Batu. Ia adalah kerana berpeluh telah terbukti keberkesanannya dalam mengepam keluar toksin dan penyakit dan mengekalkan kesihatan fizikal yang optimum serta mental. 

Kebanyakan budaya di seluruh dunia mempunyai versi mereka sendiri dengan mandi peluh, sama ada orang-orang Rom purba dan "Thermae" atau tradisional Jepun "Onsen". Rusia panggilan "Banya" dan asli Indian Amerika Utara "Inipi", tanpa tidak mandi Turki yang terkenal atau "Hamam". Walau bagaimanapun, salah satu yang paling terkenal dan popular adalah Sauna Finland. 

Kulit adalah organ terbesar dalam badan dan melalui liang roma, ia memainkan peranan penting dalam proses detoksifikasi bersama-sama dengan paru-paru, buah pinggang, usus, hati dan limfa dan sistem imun. Kulit mengeluarkan peluh sejuk untuk mengawal suhu badan. Ia juga mempunyai keupayaan untuk mengubah toksin daripada lipid-larut atau berasaskan minyak, ke-mudah kepada bentuk menghapuskan air larut. Peluh membawa toksin keluar dari badan dan rasa mereka melalui liang. 

Perpeluhan adalah cara yang selamat dan semula jadi badan untuk sembuh. Para saintis dan doktor akhirnya mengakui apa yang nenek moyang kita secara nalurinya tahu, bahawa peluh tetap mengembalikan kesihatan yang baik melalui penghapusan toksin. 

Oleh itu, jangan mengambil sauna mewah semata-mata jika anda bertujuan untuk mencapai dan mengekalkan kesihatan yang baik. Ia adalah satu keperluan, dan cara yang amat boleh dipercayai untuk membantu badan anda kekal sihat dengan menghapuskan cas toksin.

Kelebihan sauna

Seperti yang telah dinyatakan dahulu, kulit adalah organ utama eliminative. Gaya hidup moden kita membuat kulit kebanyakan rakyat tidak aktif. Ramai di antara kita tidak berpeluh atau kurang, terutamanya semasa musim sejuk. Serat sintetik moden atau pakaian yang ketat yang tidak membenarkan kulit bernafas, ia boleh merosakkan kulit dan keupayaan semula jadi kita bagi penghapusan. Gaya hidup tidak aktif juga menyebabkan kulit tidak aktif. 

Kulit kita terdedah kepada beratus-ratus bahan kimia sepanjang hidup. Daripada produk mandian seperti syampu, gel mandi, losyen dan sabun untuk deodoran. Pelarut pembersihan isi rumah, sisa-sisa detergen pada pakaian dan bahan-bahan kimia daripada air mandi atau pancuran juga menjejaskan kulit. 

Menggunakan sauna secara beransur-ansur memulihkan keupayaan menghapuskan kulit. Berpeluh membuang bahan kimia toksik dan logam lebih cepat daripada kaedah detox yang lain. Ia adalah satu amalan yang baik yang membuahkan dividen kesihatan yang banyak. 

Sauna juga banyak memberi manfaat. Tidak kurang kerana ia adalah sangat santai dan menjadikan badan anda relax dan fikiran yang tenang. Kelebihan utama terletak pada hakikat bahawa ia menggalakkan berpeluh, membantu badan untuk membersihkan diri daripada toksin. Ia juga dipercayai bahawa pendedahan kulit kepada haba merangsang pengeluaran sel darah putih dan menguatkan sistem imun.

Semasa sesi sauna 10-20 minit, kadar denyutan jantung anda meningkat sebanyak 50-75%. Ini memberikan hasil yang sama metabolik sebagai latihan fizikal. Beban jantung meningkat bersamaan dengan berjalan kaki dengan pantas. Terdapat kesan nominal pada tekanan darah kerana panas juga menyebabkan saluran darah dalam kulit untuk memperluaskan untuk menampung aliran darah yang meningkat. 

Saluran darah menjadi lebih fleksibel dan meningkat peredaran darah ke bahagian kaki. Semasa sauna, aliran darah ke kulit meningkat setinggi 50-70% daripada keluar dari jantung (berbanding% 5-10 standard). Ini membawa nutrien kepada tisu subkutan dan permukaan yang terhasil dalam kulit yang sihat berseri. 

Sauna mendorong berpeluh untuk memberikan pembersihan yang komprehensif kepada kulit dan kelenjar peluh. Kulit adalah organ terbesar dalam badan. 30% daripada bahan buangan badan adalah melalui kulit. Peluh yg berlebihan meningkatkan keupayaan detoksifikasi kulit dengan membuka liang-liang dan curahan kekotoran dari badan. 

Apabila mengambil sauna, suhu kulit meningkat kepada 40 ° C (104 ° F) dan suhu badan dalaman meningkat kepada kira-kira 38 ° C (100,4 ° F). Pendedahan kepada haba yang tinggi mewujudkan sebuah negara yang demam tiruan. 

Demam adalah sebahagian daripada proses penyembuhan semula jadi badan. Demam merangsang sistem imun yang menyebabkan peningkatan pengeluaran penyakit yang melawan sel-sel darah putih, antibodi dan interferon (protein anti virus dengan keupayaan melawan kanser). 
Spa dan lain-lain kemudahan terapi menggunakan sauna dan steambaths bersama-sama dengan urutan melonggarkan tisu lemak dan membantu dalam peperangan menentang selulit.
 Lain-lain faedah sauna termasuk:


Peredaran darah yang lebih baik: sauna meningkatkan dan memperbaiki kadar peredaran darah dan pernafasan. 

Kehilangan berat badan: Sauna adalah sama dengan senaman ringan, ia membakar kira-kira 300 kalori setiap sesi purata. Rawatan sauna biasa yang digabungkan dengan diet yang sihat dan senaman yang sederhana akan membantu anda mengurangkan berat badan dan kekal cergas dan sihat. 

Membersihkan kulit: berpeluh disebabkan oleh sauna yang diikuti dengan mandi dapat membersihkan kulit anda jauh lebih sempurna dari sekadar mandi. Ia menjadikan ia lembut dan sihat dengan kesan yang segera ketara. 

Kelonggaran Badan: Tekanan membina-mencipta ketegangan dalam badan manifesting dalam pelbagai sakit dan sakit. Haba dan kelembapan sauna meresap kesakitan dan melegakan otot yang letih. Sauna pada waktu petang akan meninggalkan otot tegang dan sakit anggota badan yang benar-benar santai. Sauna juga buat sementara waktu melegakan sakit artritis. 

Kelonggaran Minda: sauna pada dasarnya adalah tempat untuk berehat. Biasanya ramai yang bersetuju sauna berkesan membantu melegakan keletihan dan stres fizikal dan mental. 

Sauna meningkatkan peredaran dan sel oxygenates, tisu dan organ-organ. Ia meningkatkan keupayaan tubuh untuk menghasilkan tenaga yang menggalakkan penyembuhan. Pada masa yang sama, pemanasan tisu mempercepatkan metabolisme. Sel-sel anda secara beransur-ansur dapat menghapuskan toksin lebih berkesan.


Antara manfaat lain yang berkaitan dengan sauna dan steambaths termasuk: 

Kelegaan daripada kesakitan dan kekejangan artritis. 
Wap adalah satu rawatan yang sangat baik untuk masalah pernafasan, seperti kesesakan dada, bronkitis, laryngitis dan sinusitis. 

Menghidupkan otot yang letih dan tegang selepas melakukan senaman fizikal. 
Kesan pembersihan peluh yg berlebihan membantu memberikan kulit yang sihat dan kulit yang jelas.

p/s: dinasihatkan supaya jika ada sauna sendiri elakkan daripada berkongsi dengan orang lain kecuali keluarga sendiri. ini dikhuatiri akan dijangkiti penyakit kulit. untuk kalangan keluarga, jenis darah mungkin dari kelompok yang sama, jadi tak ada halangan untuk berkongsi.

selamat mencuba...=))

You May Also Like

4 comment

Daisypath Happy Birthday tickers