Sang Pencerah

by - 9:54:00 PM

sebuah cerita yang patut dikongsi dengan semua masayarakat. ia menggambarkan bagaimana seorang pemuda berusaha memperbaharui pemikiran orang kampung supaya dapat menerima ajaran Islam yang sebenarnya. bukan mudah untuk beliau mengambil langkah.

cerita nie wajar ditonton oleh semua lapisan masyarakat, khususnya pemuda-pemudi pada hari ini. masing-masing masih lagi gelap dalam perjalanan sendiri. tertanya apakah maksud agama itu sendiri. sang pencerah banyak mengajarkan tentang apa itu agama dan mengapa kita perlu adanya pegangan agama ini.

sedih, marah, geram, gembira. semuanya bercampur gaul dalam cerita nie. apa yang disampaikan ada yang membuat kita geram, rasa marah sedikit. tapi percayalah, jika melihatnya dengan sabar akan ada hikmah disebaliknya.

sang pencerah bukan sekadar cerita biasa, tapi ianya sebuah cerita yang mengenalkan kita tentang agama. bukan sekadar agama itu perhiasan semata-mata, tetapi untuk difahami dan digunakan agama itu dengan sebaiknya. agama itu indah, tenang, nyaman jika difahami dengan baik. tapi, ia akan bertukar perit, kusut, membebankan jika ianya tak difahami dengan sebaiknya.

You May Also Like

0 comment

Daisypath Happy Birthday tickers